Thursday, January 13, 2011

Dijauhkan diri kita dari terus dibelenggu oleh...... Obesiti

Paul Mason (51) ialah bekas lelaki tergemuk Britain. Ketika mendapat gelaran tersebut berat beliau mencapai setingga 444 kilogram. Selepas menjalani pembedahan gastric bypass beliau berjaya mengurangkan berat badan beliau sebanyak 127 kilogram. Jika dulu beliau tidak mampu berjalan, kini sekurang-kurangnya beliau boleh bergerak dengan menggunakan kerusi elektrik bermotor. Paul kini mahu menyaman National Health Service Britain kerana beliau menyalahkan kegemukkannya keatas mereka.

Pada tahun 1996 ketika berat Paul hanya 190 Kg, beliau cuba mendapatkan bantuan psikologis dan pakar permasalahan pemakanan (eating disorder specialist). Permintaan beliau ditolak atas alasan beliau hanya perlu banyakkan berbasikal dan diarahkan berjumpa pakar pemakananan (dietician). Paul percaya jika permintaan beliau lebih sedekad lalu didengari, beliau tidak akan menjadi segemuk sekarang. Beliau juga pernah 3 kali cuba membunuh diri kerana kemurungan melampau. Kali pertama beliau menelan ubat pelali dengan dosej yang tinggi. Tetapi kerana badan beliau gemuk dari manusia biasa, dosej yang selalunya membawa maut kepada manusia berbadan normal langsung tak meninggalkan kesan! LMAO! Kemudian apabila pembedahan gastric bypass beliau dibatalkan beliau cuba membunuh diri dengan memotong pergelangan tangan tapi sekali lagi tak mati. Hanya selepas itu pihak NHS setuju menjalankan pembedahan gastric bypass yang beliau inginkan.

Paling best ialah cara Paul menanggung perbelanjaan harian beliau sehingga menjadi gemuk. Sebelum ini beliau bekerja di pejabat pos. Tetapi beliau kantol mencuri cek dan wang yang dihantar oleh orang ramai melalui pos lantas terus dibuang kerja.

Secara keseluruhan pihak NHS sudahpun membelanjakan lebih GBP 1Juta bagi menanggung kos rawatan keatas Paul. Ketika menjalani pembedahan gastrik bypass yang beharga GBP 30 000, pihak hospital terlebih dahulu terpaksa membelanjakan GBP 5 000 untuk menguatkan struktur lantai bilik yang bakal diduduki beliau! GILA!

Untuk gambar badan beliau sebelum pembedahan sila klik link berita penuh dibawah. NOT SAFE FOR WORK!



..oppss maaf yer.. tak tau lakss nak censor tang mana yek.. ehehe...
** Kredit to Blog Serius for the source :)

Subhanallah... :)
Jangan biarkan diri anda terbelenggu begini. Jangan biarkan diri anda asyik terus tertanya-tanya, "benarkah Litchin berkesan??". Jangan juga biarkan diri anda ternanti-nanti result orang lain sedangkan diri anda semakin membolat tanpa anda sedari. Dannn last but not least... Jangan biarkan diri anda Gemok. Kerana bermula dengan gemok, anda akan mendapat title obesiti. dan dari sebab obesiti itu lah, anda akan dapat 1001 macam penyakit. seperti cikrose sebelum insaf 4 bulan lalu :( 
Oleh itu, bermulalah dari hari ini. Usahakan lah untuk mendapat berat yang ideal semula. Kerana dengan berat yang ideal, segalanya akan menjadi normal. Tapi... dengan bersyarat juga... Apa syaratnya ??
Hubungi cikrose hari ini untuk menyertai BZM kami bagi mendapatkan tips2 penurunan berat badan yang consistant + maintain... InsyaAllah :)
Katakan Tidak Pada Obesitii!!!!




Tapi, Katakan Ya Pada Kesihatan dan Kekal Kemas bersama, Litchin :)



Kata hikmah:  "Impian tanpa usaha sepenuhnya, tiada erti dalam kamus kejayaan"...

No comments: